مدتي است استفاده از كيوسك تعاملي و كيوسك لمسي بسيار پر رونق و پر كاربرد شده است. كيوسك هاي اطلاعاتي چند لمسي يا استندهاي لمسي كاربردهاي متفاوتي در مناطق مختلف دارند. كيوسك تعاملي در اندازه ها و ظاهر مختلف، امكانات متفاوت و فضاي كاربردي در فضاهاي داخلي و خارجي ارائه مي شود. استفاده از كيوسك هاي اطلاعات در تبليغات، معرفي كالا، معرفي سازمان ها، موزه ها، ساختارهاي پورتال سازماني، شهرداري ها براي خدمات شهري و .. استفاده مي شود. اين كيوسك اطلاعات جنبه متمايزي از استفاده از خدمات شهري يا فروشگاهي و سازماني را به شهروندان ارائه مي دهد. كاربرد كيوسك هاي تعاملي در مراكز عمومي موضوع اين مقاله است.
به طور كلي ۵ نوع مختلف استفاده از كيوسك لمسي وجود دارد:
- استفاده از كيوسك تعاملي به عنوان پايانه فروش
- كيوسك اطلاع رساني
- استفاده در مراكز صنعتي و انبار ها
- كيوسك هاي گيمينگ
- استفاده از كيوسك تعاملي جهت معرفي نرم افزار ها و پرزنت محصولات

كاربردهاي كيوسك تعاملي
شركت هاي متعددي وجود دارند كه در زمينه توليد و ارائه خدمات كيوسك تعاملي در حال فعاليت مي باشند بعضي از اين شركت ها در حال همكاري با بخش هاي عمومي و دولتي در جهت ارائه محصولات تعاملي در امكان عمومي و فرهنگ سازي در خصوص استفاده از كيوسك لمسي در جامعه مي باشند. اين خدمات مي تواند شامل ارائه خدمات نظير خدمات سرويس عمومي، خدمات سرويس اجتماعي، خدمات پزشكي و بيمه باشد.
علاوه بر اين ها استفاده از كيوسك تعاملي در مراكز آموزشي و مدارس نيز در حال پيشرفت و توسعه مي باشد در حالي كه در قسمت كيوسك اطلاع رساني و سرويس هاي فروشگاهي به خوبي جايگاه خود را يافته است.
كيوسك تعاملي براي ادارات و سازمان ها
طبق بررسي هاي به عمل آمده و نظرسنجي هاي انجام شده يكي از پركاربرد ترين موارد استفاده از كيوسك لمسي در مراكز كاريابي و ادارات دولتي مي باشد كه مخاطب بتواند با پركردن رزومه و اطلاعات خود در صورت نياز ان سازمان از موارد استخدام آگاه شوند و به اين صورت با تشكيل يك ديتابيس بزرگ به مراكز كاريابي كمك نمايند تا كساني كه نياز به شغل و درآمد دارند راحت تر و سريعتر به اين هدف دست يابند.
نرم افزارها
از ديگر مزاياي استفاده از كيوسك تعاملي در اماكن عمومي ميتوان ايجاد امكان دسترسي به خدمات اجتماعي و نرم افزار هاي عمومي براي افرادي باشد كه با توجه به شرايط اقتصادي امكان تهيه گوشي هاي هوشمند ندارند. نرم افزار هاي خدماتي نظير: اپليكيشن هاي درخواست تاكسيآنلاين، اپليكيشن سفارش آنلاين غذا، درخواست نيروي خدماتي مانند لوله كش، كارگر خدماتي و … امكان ثبت و اخذ نوبت از مراكز خدماتي مثل بيمارستان ها و در مانگاه كه نياز به ثبت نوبت اينترنتي و دريافت كد رهگيري دارند.

كاربرد كيوسك تعاملي در فرودگاه ها
نظرسنجي
يكي ديگر از امكاناتي كه استفاده از كيوسك تعاملي به جامعه ميدهد امكان برگزاري نظر سنجي و راي گيري در باره مسائل روزمره كه مردم با آنها سروكار دارند مي باشد كه افراد جامعه بتوانند در يك حركت اجتماعي كه به طور مستقيم بر معيشت و سرنوشت آن ها تاثير دارد شركت نموده و نظرات خود را به مديران آن مجموعه انتقال دهند تا تصميمات اخذ شده توسط مسئولين در راستاي هرچه بهتر شدن كيفيت خدمات ارائه شده توسط پرسنل و كاركنان آن مجموعه قرار گيرد.
كيوسك تعاملي براي مراكز درماني
همانطور كه در همين مقاله به آن اشاره شد يكي از مهمترين و پركاربرد ترين موارد استفاده از كيوسك تعاملي اخذ نوبت پزشك در مراكز درماني و بيمارستان ها مي باشد. اطلاع از ساعات حضور پزشك، آشنايي با رزومه پزشكان متخصص و كارنامه حرفه اي آن ها جهت انتخاب مناسب و بهتر توسط بيمار، اطلاع از زمان آماده شدن نتيجه آزمايشات و خبر رساني و اطلاع رساني به مراجعه كننده از مهمترين استفاده هايي است كه ميتوان از كيوسك لمسي در اين مراكز انجام گيرد.
مقاصد توريستي
در شهر هاي توريستي و تاريخي و مراكزي كه بازديد كننده از كشور هاي مختلف با زبان هاي گوناگون دارد، ميتوا از اين كيوسك لمسي جهت ارائه راهنمايي ها و اطلاع رساني به چندين زبان مختلف استفاده نمود و با نصب نرم افزار هاي ترجمه امكان ايجاد تعامل و گفتگو بين بازديد كننده ها با زبان هاي مختلف نمود.
مزاياي كيوسك تعاملي راهنماي مسير براي ترمينال
كيوسك هاي تعاملي بسيار بيشتر از يك راهنما هستند. استفاده از اين كيوسك ها و تعامل با مسافران مي تواند تجربه اي عالي در سفر ايجاد كرده و درآمد را افزايش دهد. به عنوان مثال، در حالي كه مسافر در اتاق انتظار نشسته و به دنبال مكاني براي استراحت و صرف غذا است، تبليغات مكان هاي مربوطه مطمئناً موثر تر از زماني است كه فرد در خانه استراحت مي كند و تبليغات را در تلويزيون تماشا مي كند.
در تبليغات ايستا، امكان خريد از روي بيلبورد وجود ندارد، اما در كيوسك هاي تعاملي ، با تركيب فناوري هاي ديگر مانند NFC يا RFID، كاربر مي تواند تلفن هوشمند را به كيوسك لمسي متصل كرده و از كد QR براي دريافت مستقيم اطلاعات محصول استفاده كند. به روي دستگاه اعمال كنيد و خريد را با پرداخت آنلاين يا فناوري NFC تكميل كنيد.
اولويت اول در طراحي، سادگي نرم افزار از نظر كاربر براي هر طيفي از كاربران است تا هر كاربر مبتدي بتواند از اين ويژگي ها استفاده كند. استفاده از راهنماي صوتي تعاملي و كيوسك (تشخيص حضور كاربر در مقابل كيوسك و اجراي راهنماي صوتي) از ويژگي هاي منحصر به فرد راهنماي مسير ديجيتال USSEN است.

كاربرد كيوسك تعاملي در پايانه هاي مسافربري
كيوسكهاي لمسي را مي توان براي چندين منظور استفاده كرد:
راهنماي مسير مسافران.
افزايش آگاهي از خواسته هاي مسافران.
مشاهده اطلاعيه ها، اخبار و اطلاعات آب و هوا.
امكان افزايش فروش مشاغل پايانه از طريق تبليغات توزيع شده از طريق كيوسك هاي لمسي هنگام راهنمايي مسافران.
اطلاع از زمان حركت و لغو و تاخير.
اطلاع از ترافيك قريب الوقوع و راه سازي.
راهنماي مهمانان و بازديدكنندگان هتل هاي شهر و جاذبه هاي تجاري و تفريحي.
كاربرد-كيوسك-تعاملي-در-مراكز-عمومي//https://fanavarancaspian.ir/